Tatoeëerders en coureurs slaan de handen in elkaar

Op 26 april 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester
Kom Op Tegen Kanker

In de parkgemeente worden tal van initiatieven op poten gezet om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Zo tatoeëert INK Tattoo in Maria-ter-Heide, een van de drie tattooshops die Brasschaat rijk is, lintjes voor het goede doel en zamelden dertien fietsteams 65.000 euro in.

Manu Aerts van INK Tattoo vatte het idee op om de bekende Think Pink-lintjes te tatoeëren bij iedereen die het wil. Dat doen ze op donderdag, vrijdag en zaterdag in hun zaak op de Bredabaan. “We vragen van de mensen een donatie van minimaal 25 euro”, zegt Manu. “Die som gaat integraal naar het goede doel. We hebben drie doelen geselecteerd. Het eerste is het Kinderkankerfonds, dat financiële en psychologische steun geeft aan kinderen met kanker en hun gezinnen. De andere twee zijn CODA in Wuustwezel en Bring A Smile, dat zieke kinderen in het ziekenhuis verrast met cadeautjes. We wilden het iets breder zien en kozen daarom niet voor één, maar voor drie goede doelen. Mensen met een tatoeage hebben niet altijd een goede reputatie. Misschien kan deze actie daar iets aan veranderen. Bovendien wordt iedereen op een of andere manier met kanker geconfronteerd. We kennen allemaal wel iemand die de ziekte heeft”, legt Manu uit.

Tot nog toe schreven zich al 130 deelnemers in. Manu Aerts breit aan de actie een mooi slot door op zondag op het Zegeplein een groot feest te organiseren. “Van 14 tot 22u feesten we. Er is een benefietconcert met optredens van Sold-Out Coverband, Melbondo en The Muddy Chucks. Er zijn ook dj's. Voor de kinderen zijn er een springkasteel en kindergrime”, zegt Manu.

Naast het tatoeage-initiatief wordt er ook stevig gefietst in Brasschaat. Er ontstonden dertien fietsteams die zich voorbereidden op de 1000 kilometer voor Kom op tegen Kanker. Tien van die teams zijn afkomstig uit Brasschaat. In 2008 ontstond het idee tussen pot en pint bij enkele Brasschaatse fietsers. Dat initiatief groeide uit tot een hele organisatie waarbij zelfs de politie en brandweer betrokken zijn.

Karen Dobbé, de districtscoördinator van Kom op tegen Kanker, kwam de hele groep in Brasschaat toespreken. “Deze gemeente is heel speciaal voor ons”, klonk het. “Dankzij korpschef Bart Van Cleuvenbergen is er politiebegeleiding tijdens het fietsen. Het concept van de erehaag is hier uitgevonden. De solidariteit die we hier vaststellen, bezorgt ons kippenvel.”

Een van de deelnemende fietsers is waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). Hij is aangesloten bij de Royal Antwerp Bicycle Club. De achtste editie van de 1000 kilometer van Kom op tegen Kanker vindt van 25 tot en met 28 mei plaats.