"Signalisatie zet aan tot sneller rijden"

Op 3 september 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De signalistatielampen die een gevaarlijke situatie aangeven, de zogenaamde bi-flashes, en vorige week werden geplaatst aan de bocht op de Hoogboomsesteenweg zetten aan tot sneller rijden. Dat beweert raadslid Camilla Decleer van Brasschaat 2012 en voormalig schepen van Mobiliteit.

"Brasschaat was met de invoering van zone 50 op al haar gemeentewegen in 2003 een van de eerste om deze maatregel te nemen", zegt Decleer. "Naast de gewestwegen was de Hoogboomsesteenweg toen de uitzondering, want zodra men de grens met Kapellen overstak werd de snelheid opnieuw 70 per uur. Kapellen heeft intussen zelf zone 50 ingevoerd op de Hoogboomsesteenweg en is sindsdien vragende partij om de limiet ook in Brasschaat te verlagen naar 50 kilometer per uur. Maar onze huidige schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) houdt fanatiek vast aan de 70 kilometer per uur. Het bestuur heeft er nu Bi-flashes laten plaatsen bovenop de verkeersborden om te verwittigen voor een gevaarlijke bocht. Een fout signaal want zo wordt aangezet tot sneller rijden in de bocht na de 50 kilometer per uur in Kapellen. Dat is pas ónlogisch", besluit Brasschaat 2012.

Schepen Sevenhans weerlegt de kritiek. "Met de beste wil, maar ik snap niet hoe ze tot die redenering komt", zegt hij. "Uit onderzoek is gebleken dat die bocht perfect te nemen is aan een snelheid van 70 kilometer per uur. Het invoeren van een zone 50 is onlogisch en moeilijk afdwingbaar."

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing - Het Laatste Nieuws - KCS

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is